Onno Tams
Procesbegeleider Beelden van Kwaliteit
De trajecten van Beelden van Kwaliteit worden begeleid door een team van gedreven procesbegeleiders. Met de Beelden van Kwaliteit-aanpak ondersteunen procesbegeleiders teams bij het ontwikkelen van kwaliteit van het leven van de bewoners en eigen werkplezier. Onno Tams is een van die procesbegeleiders en vertelt over zijn betrokkenheid bij Beelden van Kwaliteit.
Ik zet mij in voor Beelden van Kwaliteit omdat...
"...ik de grote waarde en kracht zie van dat wat we beogen te doen: beginnen bij dat wat aanwezig is aan kwaliteiten en stilstaan bij dat wat goed gaat. Dít groot maken en ontdekken wat daarvan de betekenis is voor bewoners én voor zorgprofessionals zelf. Dat geeft ruimte en energie om vervolgens ook na te denken over mogelijkheden voor ontwikkeling.
En dan bewust ook 'ontwikkeling' en niet 'verbetering'. Dat laatste doet naar mijn idee namelijk afbreuk aan dat wat er al is. Ik vergelijk het vaak met bijvoorbeeld de tafel van acht, waarin negen antwoorden goed zijn en een fout. We zijn geneigd en gewend geraakt om vooral te focussen op die ene fout. Rode streep, een fout! Daarmee gaan we voorbij aan dat wat al goed is en hoe we dat kunnen inzetten om ook die ene som nog op te lossen."
"We zijn vooral gefocust op die ene fout, waarmee we voorbij gaan al wat al goed is."
Ik zie dat Beelden van Kwaliteit teams brengt dat...
"...het ruimte geeft om stil te staan. En jezelf en collega's aan het werk te zien en hierop te reflecteren. Teams zijn vaak verrast door de vele complimenten die ze ontvangen en zien hun handelen als heel 'normaal' en 'zo doen we dat'. Het bewust stilstaan bij wat goed gaat geeft inzicht in eigen kwaliteiten en die van de ander en de betekenis daarvan in het werk. En dat heeft weer effect op de kwaliteit van leven van bewoners en op werkplezier. Het biedt mogelijkheden om met en van elkaar te leren en gebruik te maken van elkaars kwaliteiten.
Daarnaast zie ik dat het belang en de meerwaarde van onderzoekend vragen stellen zonder oordeel wordt gezien en ervaren door zorgorganisaties. Dat dit ruimte geeft voor reflectie op eigen handelen en het effect daarvan op de ander. Bewoner, naaste, collega, etc. Het zorgt ook voor verbinding vanuit een onderzoekende, nieuwsgierige houding. Een houding die gericht is op dat wat de ander wil vertellen. Daarmee ga je ook anders luisteren naar de ander omdat je niet bezig hoeft te zijn met een oordeel, advies of tips. Alle energie kan dan gaan naar het luisteren en vragen stellen die aansluiten bij het verhaal van de ander."
Meer weten?
Meer weten wat Beelden van Kwaliteit voor jouw organisatie of team kan betekenen?