Zo werkt Beelden van Kwaliteit
Beelden van Kwaliteit geeft teams, door duidelijke en bewuste stappen, de tijd en ruimte om met andere ogen naar de dagelijkse zorg te kijken. Het moedigt teams aan te reflecteren en hun werk opnieuw te waarderen vanuit dat wat goed gaat.
Fase 1: De basis leggen
Een procesbegeleider van Beelden van Kwaliteit helpt een team onder woorden te brengen waaraan ze willen werken. Dit kan gaan over een specifieke situatie met een cliënt gaan, een wens of uitdaging die het team heeft of de behoefte om bijvoorbeeld eens te reflecteren. De procesbegeleider zorgt ervoor dat alle teamleden zich gehoord en gezien voelen. Ook is er in deze fase uitgebreid aandacht voor de processtappen, randvoorwaarden, verwachtingen, tijdsinvestering én wat het team wil dat het traject gaat opleveren.

Fase 2: Observeren
In fase 2 komt er een observator van Beelden van Kwaliteit bij het team over de vloer. Die kent de leervraag, wens of uitdaging en komt in een afgesproken periode langs. De onderzoeker kijkt en luistert zo objectief mogelijk naar wat er allemaal gebeurt. En stelt soms open, onderzoekende vragen aan het team en de bewoners.
Dit alles wordt, zonder oordeel, opgeschreven in een observatieverslag. Observatoren zijn opgeleid in het zo objectief mogelijk beschrijven van wat zij zien.

Fase 3: Reflecteren
Tijdens fase 3 bespreekt het team samen met de procesbegeleider het observatieverslag. Daarbij nodigen ze ook mensen van buiten het team uit, de gesprekspartners. De gesprekspartners zijn niet betrokken bij het team, maar door hun functie of achtergrond wel betrokken bij de zorg en nemen een frisse blik van buitenaf mee. Door de waarderingen en vragen van de gesprekspartners en de teamleden staat het team stil bij wat al goed gaat. Op basis van de nieuwe inzichten ontdekt het team waar ontwikkeling mogelijk is.

Stap 4: Kwaliteit ontwikkelen
Aan de hand een ontwikkelplan waarin de kwaliteiten, waarderingen en ontwikkelpunten staan bepaalt het team zélf welke acties zij oppakken. Zo werkt het team concreet, gefundeerd en effectief aan de kwaliteit van de zorg, de kwaliteit van het leven van de cliënten en aan hun eigen werkplezier.

Ervaringen
“Gedraag je als een goede gast”
Ingeborg van Asselt heeft onlangs de training voor gesprekspartner gevolgd zodat ze goed voorbereid aan de slag kan. Haar eigenschappen en kwaliteiten kan ze goed inzetten in de rol van gesprekspartner maar er zijn wel een aantal significante verschillen. Ingeborg: “Het doel is het geven van een beeld van de kwaliteit. We werken niet naar een doel toe. Het beeld is het doel. Hierbij is de reflectie op basis van feitelijke, concrete situaties uit het observatieverslag, leidend.”
Lees meer
Ervaring

"Er is echt een andere vibe losgekomen"
Het samenvoegen van twee teams tot één team was de aanleiding voor dit team van Zorgverlening Het Baken om aan de slag te gaan met Beelden van Kwaliteit. Communitycoach Hennie Keizer: “Het ging niet alleen om hoe we als teamleden goed konden samenwerken, maar ook hoe bewoners reageren op een grotere groep.”
Lees meer
Ervaring

“Ik kan vanuit verschillende rollen: moeder, professional én lid verwantenraad meekijken”
Anne de Pagter is panellid Beelden van Kwaliteit en moeder van een bewoner bij SIG: “Wat ik mooi vind aan panellid zijn, is dat je in gesprek mag met het team. Voordat we als panelleden die vragen op het team loslaten, bespreken we die eerst met elkaar. Dat is heel leerzaam, want iedereen kijkt vanuit een andere hoek. Ook houd je elkaar scherp zodat je de vragen zonder oordeel kunt stellen.”
Lees meer
Ervaring

"Alsof we elkaar hier en daar nu scherper zien"
Dit ambulante team van Esdégé-Reigersdaal ziet elkaar bijna nooit aan het werk in een begeleidingssituatie. Mieke: "Het observatieverslag van het Beelden van Kwaliteit-traject maakte het werk van m’n collega’s zichtbaar. Het was ontroerend om terug te lezen welke rake dingen ze zeiden. Of hoe zorgvuldig ze hun werk doen…”
Lees meer
Ervaring

“Dingen die zo gewoon zijn, maakten we door het geven van de complimenten bijzonder.”
Mieke Nickien is business controller bij Viattence en heeft als gesprekspartner een mooie rol vervuld in een Beelden van Kwaliteit-traject. Mieke: “Ik heb ondervonden hoe belangrijk het is dat medewerkers zich gezien voelen en dat ze kunnen doen wat voor hen belangrijk is.”
Lees meer
Ervaring

"We leerden het verschil tussen kijken en zien"
De observatoren spelen een onmisbare rol in een Beelden van Kwaliteit-traject. En het mooie is, ook de mensen die bij zorgorganisaties wonen hebben vaak een goede kijk op zorg. Zoals Daniël. Hij woont al 30 jaar bij de Raphaëlstichting en sinds een jaar is hij co-observator bij Beelden van Kwaliteit-trajecten.
Lees meer
Ervaring

“We mogen meer stilstaan bij dat we het goed doen”
Dit team van SIG zag in een Beelden van Kwaliteit traject wel een leuke uitdaging. Teamlid Fay: “We waren wel benieuwd naar Beelden van Kwaliteit. We wisten al wel dat we een sterk team zijn en dat onze lat hoog ligt. Maar we wilden wel weten wat iemand van buitenaf misschien nog zou zien ter verbetering. Zodat we daar nog aan konden werken."
Lees meer
Ervaring

“We zijn als team veel hechter geworden...”
Ondanks dat er aan het begin van dit Beelden van Kwaliteit traject niet echt een concreet ‘probleem’ was waaraan ze wilden werken, heeft dit team van Zorgverlening Het Baken er toch veel aan gehad.
Lees meer
Ervaring

"Je bent je niet bewust van hoe je in contact bent met bewoners. Je leeft zo in de hectiek van de dienst."
"Er is heel erg ingezoomd en er is met een helikopterview gekeken. De 'kanten' zijn los geobserveerd. Per kant hebben verschillende observatoren een dagdeel meegelopen, tijdens verschillende diensten. In de ochtend, tussen de middag en tijdens de avonddienst.
Lees meer
Ervaring

Meer weten?
Elk Beelden van Kwaliteit traject is maatwerk.
Meer weten wat Beelden van Kwaliteit voor jouw organisatie of team kan betekenen?
