Oorsprong Beelden van Kwaliteit
In 2009 startten Hans Reinders (emeritus hoogleraar ethiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam) en Lydia Helwig Nazarowa (organisatie-psycholoog en antropoloog) het project Beelden van Kwaliteit. Het doel van toen? Anders kijken naar de kwaliteit van zorg en ondersteuning dan tot dan toe gangbaar was. Inmiddels zijn we 15 jaar verder. En draagt Beelden van Kwaliteit elk traject opnieuw bij aan de kwaliteit van leven van zorgontvangers, de kwaliteit van werk van zorgverleners en het versterken van het leerklimaat binnen de organisatie en de omgeving daarvan.
Van zorg voor verstandelijk gehandicapte mensen, naar ouderenzorg
Hans en Lydia begonnen destijds bij de kwaliteit van zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Vanaf 2014 vertaalden ze het Beelden van Kwaliteit gedachtegoed ook naar de zorg voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel en de ouderenzorg. Altijd passend bij de kwaliteit van zorg die gevraagd wordt in de kwaliteitskaders van de langdurige zorg.
Onderzoek, methode en beweging
De Beelden van Kwaliteit denkwijze en methodiek is het resultaat van jarenlang intensief wetenschappelijk onderzoek. En expertise en invloeden vanuit de hoeken ethiek, culturele antropologie, psychologie en organisatie, beleid en management.
Maar het is meer dan een methode; het is een beweging die gaat over een andere benadering van kwaliteit en een andere manier van verantwoorden. Centraal staat onze overtuiging: échte kwaliteit kun je niet in cijfers vangen, maar ontvouwt zich in de dagelijkse interactie tussen zorgverleners en zorgontvangers. Met onze narratieve aanpak faciliteren we dat de kwaliteitsdialoog precies daar over gaat. Bovendien dragen we bij aan een gelijkwaardige cultuur van leren en ontwikkelen waarin teams, diverse disciplines en externe stakeholders gezamenlijk van elkaar en van praktijkvoorbeelden leren. Onze aanpak sluit aan bij het principe van de lerende organisatie en de beweging naar zinvolle verantwoording. Beelden van Kwaliteit zet zich in voor de brede maatschappelijke omarming van deze benadering. Lees hier meer over de methode.
Leidende principes Beelden van Kwaliteit
De volgende principes zijn essentieel voor het begrijpen en toepassen van Beelden van Kwaliteit als methode en als beweging:
Relatie
Het hart van kwaliteit ligt in de alledaagse zorgrelatie.
Reflectie en dialoog
Via onderzoekende dialoog, open, niet oordelende vragen en reflectie, ontstaat ruimte voor gezamenlijk leren en ontwikkelen.
Waarderend onderzoek
Door aandacht te besteden aan de sterke punten van teams, ontstaat positieve energie voor verdere ontwikkeling.
Frisse blik van buiten
De buitenstaandersblik brengt een andere kijk, eye-openers en nieuwe inzichten. Het helpt zorgprofessionals met andere ogen naar zichzelf en hun werk te kijken.
Meerdere perspectieven
Door verschillende invalshoeken en disciplines te betrekken, ontstaat een completer beeld van kwaliteit en groeit het besef dat kwaliteit een gedeelde verantwoordelijkheid is.
Over de oprichters
Lydia Helwig Nazarowa
"In mijn opleiding leerde ik in eerste instantie vanuit de organisatiepsychologie de logica van modellen. In tweede instantie, vanuit de antropologie de logica van patronen en waarden. Al jong kwam ik in leidinggevende functies waarin ik zocht naar vervlechting van beide logica’s. In mijn jaren als bestuurder in de gezondheidszorg leerde ik een visie te ontwikkelen op basis van ‘het niet weten’ en vragen opstellen over dat wat zich aandient en wat je waarneemt. Niet de organisatielogica maar de klantlogica werd uitgangspunt van organiseren."
Hans Reinders
"Als hoogleraar ethiek aan de Vrije Universiteit was de gehandicaptenzorg mijn onderzoeksveld. Ik was vooral geinteresseerd in de vraag naar betekenisverlening in morele vraagstukken. Zo is bijvoorbeeld grenzen stellen aan de vrijheid van mensen met een verstandelijke beperking alleen een moreel vraagstuk voor begeleiders die naar hun cliënten hebben leren kijken als mensen met mogelijkheden. ‘Zien als’ is een sleutelterm in mijn onderzoek geweest. De kracht van ons project lag vooral in het mensen uitdagen om hun eigen doen en laten te onderzoeken op de betekenis die ze aan cliënten en hun zorgvragen toekennen. Zorgverleners leren vragen hoe ze naar (het gedrag van) hun cliënten kijken en waarom ze dat doen."
Meer weten?
Meer weten wat Beelden van Kwaliteit voor jouw organisatie of team kan betekenen?