"Er is echt een andere vibe losgekomen"
Het samenvoegen van twee teams tot één team was de aanleiding voor dit team van Zorgverlening Het Baken om aan de slag te gaan met Beelden van Kwaliteit. Communitycoach Hennie Keizer: “Het ging niet alleen om hoe we als teamleden goed konden samenwerken, maar ook hoe bewoners reageren op een grotere groep.”
Van start
Hennie: “Januari 2024 zijn we begonnen met Beelden van Kwaliteit. De observatoren kwamen langs en in maart hadden we, samen met vier mensen van buiten Het Baken, het eerste teamgesprek over het observatieverslag. De complimenten waren mooi; dat we bewoners rustig en geduldig benaderen, dat we hen complimenten geven, goed luisteren en dat we door kleine dingen als oogcontact, een korte aanraking of grapje geborgenheid bieden. Voor ons heel gewoon dat we dat doen, maar het benoemen zorgde voor een bewustwording dat we goed bezig zijn.”
"Het benoemen zorgde voor bewustwording dat we goed bezig zijn."
Vertrouwen vergroten
“De eigen regie kwam ook terug als positief punt. Niet alleen van bewoners maar ook van collega’s”, vult Hennie aan. “We vertrouwen elkaar, helpen elkaar veel en leveren maatwerk op individuele zorg. Juist die uitgesproken waardering vergroot ook weer het vertrouwen in elkaar. Van de complimenten die we elkaar persoonlijk gaven werden sommigen echt emotioneel. Het doet zoveel om te horen dat je harde werk en inzet gezien en gewaardeerd wordt.”
Ontwikkelen
Naast de complimenten stond het team ook stil bij waar nog ontwikkeling mogelijk is. Hennie: “Dat waren kleinere en grotere dingen. Bijvoorbeeld het huiselijk en gezellig maken van de woonkamer. Dat is best een uitdaging met zoveel rolstoelen. Ook kwam terug dat sommigen kritiek of klachten van familie erg lastig vinden. Hoe ga je daar mee om? Wanneer moet je wat doen? Daarnaast bleek elkaar goed blijven informeren over wat er speelt bij bewoners, binnen het team en binnen de organisatie een punt van aandacht. Soms is er verwarring of onduidelijkheid of weten collega’s bepaalde, belangrijke dingen niet.”
"Ook bleek elkaar goed blijven informeren over wat er speelt een punt van aandacht."
Aan de slag
Hennie: “Het mooie is dat we veel van de bovenstaande punten meenemen in projecten die nu gaan lopen. Denk aan Team van de Toekomst en daarbinnen het meer betrekken van familie en naasten in de zorg (informele zorg). Waar bijvoorbeeld een scholing ‘omgaan met feedback’ uit voortkomt. Of bijvoorbeeld het project open deuren, waarbij communicatie heel erg belangrijk is. En als het gaat om de woonkamer, gaan we deze nu meer volgens de seizoenen inrichten: een strandthema in de zomer, oranje rondom het EK… Zo brengen we actiever de buitenwereld naar binnen.”
"Door die andere ‘energie’ krijgen we meer dingen gedaan en worden we ook nog eens beter ondersteunt door collega’s die ons moeten helpen."
Zoveel meer
Hennie sluit af: “Beelden van Kwaliteit is echt anders dan een gewoon teamoverleg: het is een andere manier van samenwerken en je krijgt andere inzichten dan voorheen. En als het balletje eenmaal begint te rollen, is het echt verrassend wat er nog meer loskomt. Bijvoorbeeld: naar aanleiding van een ronde tafel gesprek met bewoners, pakken we de dingen rondom de maaltijd nu anders aan. Door die andere ‘energie’ krijgen we meer dingen gedaan en worden we ook nog eens beter ondersteunt door collega’s die ons moeten helpen. Denk aan dat we nu een grotere koelkast en vaatwasser krijgen om de organisatorische stress rondom de maaltijden weg te nemen. Er is echt een andere vibe losgekomen.”
*De tweede en derde foto in dit artikel zijn afkomstig uit de beeldenbank van Zorgverlening Het Baken. Het portretteert niet de mensen over wie het gaat in dit interview.
Meer weten over Beelden van Kwaliteit? Of kunnen we met je meedenken wat het voor jouw team of organisatie kan betekenen?
Neem contact opGerelateerde items
“Gedraag je als een goede gast”
Ingeborg van Asselt heeft onlangs de training voor gesprekspartner gevolgd zodat ze goed voorbereid aan de slag kan. Haar eigenschappen en kwaliteiten kan ze goed inzetten in de rol van gesprekspartner maar er zijn wel een aantal significante verschillen. Ingeborg: “Het doel is het geven van een beeld van de kwaliteit. We werken niet naar een doel toe. Het beeld is het doel. Hierbij is de reflectie op basis van feitelijke, concrete situaties uit het observatieverslag, leidend.”
Lees meer
Ervaring
"Er is echt een andere vibe losgekomen"
Het samenvoegen van twee teams tot één team was de aanleiding voor dit team van Zorgverlening Het Baken om aan de slag te gaan met Beelden van Kwaliteit. Communitycoach Hennie Keizer: “Het ging niet alleen om hoe we als teamleden goed konden samenwerken, maar ook hoe bewoners reageren op een grotere groep.”
Lees meer
Ervaring
Observeren kun je leren
We schrijven met regelmaat over de mensen die, samen met het team, een BvK-traject mogelijk maken. Deze rollen vervul je niet zomaar. Zo gaat er aan elk van deze rollen een opleiding en/of intensief oefenen en reflecteren vooraf. Procesbegeleider Saskia Jordens vertelt over de opleiding voor observator.
Lees meer
Artikel
“Ik kan vanuit verschillende rollen: moeder, professional én lid verwantenraad meekijken”
Anne de Pagter is panellid Beelden van Kwaliteit en moeder van een bewoner bij SIG: “Wat ik mooi vind aan panellid zijn, is dat je in gesprek mag met het team. Voordat we als panelleden die vragen op het team loslaten, bespreken we die eerst met elkaar. Dat is heel leerzaam, want iedereen kijkt vanuit een andere hoek. Ook houd je elkaar scherp zodat je de vragen zonder oordeel kunt stellen.”
Lees meer
Ervaring
"Alsof we elkaar hier en daar nu scherper zien"
Dit ambulante team van Esdégé-Reigersdaal ziet elkaar bijna nooit aan het werk in een begeleidingssituatie. Mieke: "Het observatieverslag van het Beelden van Kwaliteit-traject maakte het werk van m’n collega’s zichtbaar. Het was ontroerend om terug te lezen welke rake dingen ze zeiden. Of hoe zorgvuldig ze hun werk doen…”
Lees meer
Ervaring
Regionaal impact maken met Beelden van Kwaliteit
Meer zelf- en samenredzame gemeenschappen, dat is de ambitie waar zorg-, welzijns- en overheidsorganisaties op de Veluwe samen aan werken. Beelden van Kwaliteit is een van de projecten die bijdraagt aan het verwezenlijken van deze ambitie. Met als subdoelen binnen dit project om o.a. te werken aan kwaliteit van leven en werkplezier in deze regio, meer zorgorganisaties kennis te laten maken met Beelden van Kwaliteit maar ook om mensen van buiten zorgorganisaties actiever te betrekken bij zorg.
Lees meer
Nieuws
“Dingen die zo gewoon zijn, maakten we door het geven van de complimenten bijzonder.”
Mieke Nickien is business controller bij Viattence en heeft als gesprekspartner een mooie rol vervuld in een Beelden van Kwaliteit-traject. Mieke: “Ik heb ondervonden hoe belangrijk het is dat medewerkers zich gezien voelen en dat ze kunnen doen wat voor hen belangrijk is.”
Lees meer
Ervaring
"We leerden het verschil tussen kijken en zien"
De observatoren spelen een onmisbare rol in een Beelden van Kwaliteit-traject. En het mooie is, ook de mensen die bij zorgorganisaties wonen hebben vaak een goede kijk op zorg. Zoals Daniël. Hij woont al 30 jaar bij de Raphaëlstichting en sinds een jaar is hij co-observator bij Beelden van Kwaliteit-trajecten.
Lees meer
Ervaring
“We mogen meer stilstaan bij dat we het goed doen”
Dit team van SIG zag in een Beelden van Kwaliteit traject wel een leuke uitdaging. Teamlid Fay: “We waren wel benieuwd naar Beelden van Kwaliteit. We wisten al wel dat we een sterk team zijn en dat onze lat hoog ligt. Maar we wilden wel weten wat iemand van buitenaf misschien nog zou zien ter verbetering. Zodat we daar nog aan konden werken."
Lees meer
Ervaring
“We zijn als team veel hechter geworden...”
Ondanks dat er aan het begin van dit Beelden van Kwaliteit traject niet echt een concreet ‘probleem’ was waaraan ze wilden werken, heeft dit team van Zorgverlening Het Baken er toch veel aan gehad.
Lees meer
Ervaring
Vrijwilligers aan de slag als observator voor Beelden van Kwaliteit
Binnen de zorgorganisaties waarmee we Beelden van Kwaliteit vormgeven zijn een aantal collega’s opgeleid als observator, maar dit blijkt helaas niet altijd te combineren met hun andere werkzaamheden. We zijn daarom op zoek gegaan naar een nieuwe mogelijkheid: het werven van vrijwilligers voor deze mooie taak. En met succes!
Lees meer
Nieuws
"Je bent je niet bewust van hoe je in contact bent met bewoners. Je leeft zo in de hectiek van de dienst."
"Er is heel erg ingezoomd en er is met een helikopterview gekeken. De 'kanten' zijn los geobserveerd. Per kant hebben verschillende observatoren een dagdeel meegelopen, tijdens verschillende diensten. In de ochtend, tussen de middag en tijdens de avonddienst.
Lees meer
Ervaring