Nieuws

Regionaal impact maken met Beelden van Kwaliteit

Beelden van Kwaliteit_DSC06704-min

Meer zelf- en samenredzame gemeenschappen, dat is de ambitie waar zorg-, welzijns- en overheidsorganisaties op de Veluwe samen aan werken. Beelden van Kwaliteit is een van de projecten die bijdraagt aan het verwezenlijken van deze ambitie. Met als subdoelen binnen dit project om o.a. te werken aan kwaliteit van leven en werkplezier in deze regio, meer zorgorganisaties kennis te laten maken met Beelden van Kwaliteit maar ook om mensen van buiten zorgorganisaties actiever te betrekken bij zorg. In dit artikel de resultaten van dit project.

Context

Veluwse zorgorganisaties Zorgverlening Het Baken en Viattence (onderdeel van Stichting Beelden van Kwaliteit) trokken tussen januari en juni 2024 op met ouderenzorgorganisaties WZU Veluwe en Zorggroep Noordwest-Veluwe om handen en voeten te geven aan dit project. Acht zorgteams, twee binnen elke zorgorganisatie, deden mee. Mede mogelijk gemaakt door financiering vanuit het Zorgkantoor.

De doelen?

1.     Gerichte observaties t.a.v. de samenwerking met informele zorg;

2.     Door reflectie kwaliteitsbewustzijn vergroten waardoor groei en ontwikkeling ruimte krijgen;

3.     Werkplezier vergroten;

4.     WZU Veluwe en Zorggroep Noordwest-Veluwe kennis laten maken met Beelden van Kwaliteit;

5.     De groep observatoren uitbreiden met oog op ‘team van de toekomst’;

6.     Bekijken en ervaren hoe verkorte observatietrajecten in de praktijk hun uitwerking hebben.

Resultaat

De resultaten van dit project vind je terug in deze infographic.

Meer weten?

Lees onder de foto verder voor meer informatie en resultaten per doel, toegelicht door Onno Tams, procesbegeleider Beelden van Kwaliteit en projectleider van dit project. Of zoek contact: info@beeldenvankwaliteit.nl of 088 - 25 81 095

Resultaat doel 1: Gerichte observaties t.a.v. de samenwerking met informele zorg

“Hoewel de observaties niet specifiek gericht zijn geweest op de samenwerking met informele zorg (informele zorg omvat zorg van een naaste/vrijwilliger/mantelzorger voor een bewoner/cliënt), boden verschillende verslagen wel gespreksstof over dit onderwerp. Waar sommige teams complimenten kregen als ‘warm welkom’, ‘samenwerking vrijwilligers’ en ‘gastvrij’, klonken bij andere teams ontwikkelthema’s als ‘prikkels door het bezoek’, ‘werken met vrijwilligers’ of ‘team van de toekomst’”, licht Onno Tams, procesbegeleider Beelden van Kwaliteit en projectleider van dit project, toe. De verslagen boden geen oplossing voor de vragen die teams hadden, maar boden wel de ruimte en input om het gesprek hierover met elkaar te openen.

Onno vervolgt: “Een van de teams die meedeed werkte al een tijd volgens een nieuw concept in een zogeheten ‘proeftuin’. Mooi hoe dit team sprak over de manier waarop naasten en vrijwilligers betrokken zijn en zich zo ook voelen. Dit team kwam ook met het idee om naasten ook te vragen naar hun waarderingen en ontwikkelthema’s. Om van daaruit het gesprek met elkaar te openen over dat wat bijdraagt aan de kwaliteit van leven van hun naasten. Mooi om die verschillende beelden naast elkaar te kunnen leggen en zo overstijgend over de verschillende trajecten met en van elkaar te leren rondom het thema ‘Team van de toekomst’ (zie ook doel vijf).”

"De verslagen boden geen oplossing voor de vragen die teams hadden, maar boden wel de ruimte en input om het gesprek hierover met elkaar te openen."

Resultaat doel 2: Door reflectie kwaliteitsbewustzijn vergroten waardoor groei en ontwikkeling ruimte krijgen.

Dit doel is opgesteld vanuit de gedachte dat kwaliteitsbewustzijn bijdraagt bij aan de kwaliteit van zorg, wat bijdraagt aan kwaliteit van leven en werken. Medewerkers voelen zich gehoord, gezien en gewaardeerd.

Onno: “In alle gesprekken gaven teamleden aan zo verrast te zijn door de vele complimenten die ze ontvingen. Wat ook de kracht is van Beelden van Kwaliteit. Kwaliteiten werden heel concreet gezien en benoemd. Hiermee ontstond er bewustzijn van eigen handelen en het effect daarvan op de kwaliteit van zorg en daarmee kwaliteit van leven en het werkplezier. Teams straalden bij het horen van alle complimenten. Op meerdere plekken maakte dat ook emoties los. Dit alles gaf energie en ruimte om ook met elkaar na te denken over mogelijke ontwikkelthema’s. Door eerst met elkaar bewust te worden van dat wat goed gaat en dat wat er al is, kwam er ruimte voor het leren met en van elkaar. Dit zal ook iets doen met het werkplezier van de medewerkers, wat effect zal hebben op de manier waarop ze hun werk doen. Als je ziet waar je kwaliteiten zitten en wat die betekenen voor de bewoners, zul je ze ook bewuster gaan inzetten. Ook op momenten dat dingen wat moeilijker gaan. Het gaat om het vergroten van dat wat al aanwezig is. Focussen op dat wat goed gaat. En dat hebben de teams ook zo ervaren.”

Ook voor de gesprekspartners die belangrijk zijn tijdens een traject bracht het bewustzijn op waar de kwaliteit zichtbaar wordt. En wat het voor teams betekent om hier bij stil te staan en complimenten in ontvangst te nemen. Onno: “Voor hen werd ook duidelijk wat het belang is van vragen stellen zonder oordeel. Ze hebben letterlijk ervaren wat het effect is van vragen stellen en wanneer teams de ruimte voelen om te reflecteren in plaats van te verantwoorden. Die ruimte voor reflectie is van groot belang om groei en ontwikkeling mogelijk te maken.” Het verhaal van gesprekspartner Mieke onderschrijft dit.

"Het gaat om het vergroten van dat wat al aanwezig is. Focussen op dat wat goed gaat."

Resultaat doel 3: Werkplezier vergroten

Naast kwaliteit van zorg ontwikkelen, is werkplezier van teams vergroten een belangrijke tweede pijler van Beelden van Kwaliteit. Onno vertelt hoe hij ook dit terug zag in de praktijk: “Het stilstaan bij dat wat goed gaat en ontvangen van waarderingen heeft zeker iets gedaan met het werkplezier. Zowel bij de teamleden als ook bij de gesprekspartners. De teamleden begonnen te stralen en gingen letterlijk rechterop zitten bij het horen van de vele complimenten. Dit werd ook opgemerkt door de gesprekspartners. Hierdoor ontstond een gezamenlijke energie om onderzoekend met elkaar te spreken over ontwikkelthema’s.”

Doordat teamleden en gesprekspartners ook heel bewust gevraagd werden om complimenten te benoemen vanuit dat wat ze lezen, oefen je je in het focussen op dat wat goed gaat. En om dat concreet te maken. De gesprekken gaven ruimte om met elkaar te reflecteren. Onno: “Het observeren werd in eerste instantie wel ervaren als een soort controle, maar in alle gesprekken klonk dan de verbazing dat er zoveel moois gezegd werd en dat ze helemaal niet beoordeeld werden. Teamleden voelden zich gezien en gewaardeerd. Dit resulteerde in dat teams bewuster vanuit die positieve energie zijn gaan werken.” Dit verhaal, maar ook dit verhaal onderstrepen deze kracht.

Resultaat doel 4: WZU Veluwe en Zorggroep Noordwest-Veluwe kennis laten maken met Beelden van Kwaliteit.

In totaal hebben acht teams (twee in elke organisatie) meegedaan aan een Beelden van Kwaliteit-traject. “We hebben hiermee een voorbeeld kunnen neerzetten in hoe nieuwe organisaties kennis kunnen maken met Beelden van Kwaliteit. Om hiermee enthousiast gemaakt te worden om op deze manier naar de kwaliteit van zorg te kijken én het gesprek te voeren over dat wat waarde toevoegt aan de kwaliteit van leven van bewoners en de kwaliteit van werken”, licht Onno over dit doel toe. Wat de vervolgstappen zijn wat betreft Beelden van Kwaliteit bij WZU Veluwe en Zorggroep Noordwest-Veluwe, wordt nog bekend.

"Zodat je het gesprek kunt voeren over dat wat waarde toevoegt aan de kwaliteit van leven van bewoners en de kwaliteit van werken”"

Resultaat doel 5: De groep observatoren uitbreiden met oog op ‘team van de toekomst’

In mei 2023 hebben we een vrijwilligersvacature uitgezet voor observator Beelden van Kwaliteit. Onno: “Dit om meer mensen van buiten zorgorganisaties te betrekken bij de zorg en de kwaliteit van leven van een medebewoner van de gemeente of regio. Meer omzien naar elkaar dus! Op deze vacature reageerden meer dan 20 mensen! Het criterium dat we uiteindelijk gebruikt hebben voor het selecteren was de vraag: Kan iemand aanvaarden dat zijn/haar rol stopt na het inleveren van het observatieverslag?”

Vijf vrijwilligers (en een medewerker van Zorgverlening Het Baken) hebben de opleiding uiteindelijk afgerond. Lees het verhaal van Eleonora, een van de vrijwilligers, hier. Onno: “Het is een mooie stap geweest in het uitbreiden van het ‘Team van de toekomst’. In Team van de toekomst spelen vrijwilligers/naasten/inwoners een actievere een rol in het gesprek over en het ontwikkelen van de kwaliteit van zorg. En blijven deze groepen actief betrokken bij de dagelijkse zorg voor ouderen in hun eigen omgeving.” Zie ook doel 1, informele zorg.

"En blijven vrijwilligers/naasten/inwoners actief betrokken bij de dagelijkse zorg voor ouderen in hun eigen omgeving"

Doel 6:  Bekijken en ervaren hoe verkorte observatietrajecten in de praktijk hun uitwerking hebben.

Onno: “Dit doel voelt misschien wat als een vreemde eend in de bijt, maar in de dagelijkse werkpraktijk merkten we dat het aantal uren observeren maar ook de grootte van observatieverslag soms als wat veel werden ervaren. En dus een drempel opwierpen om een Beelden van Kwaliteit-traject te gaan doen. Binnen het project experimenteerden we met het compacter maken van het observeren én het observatieverslag.” De procesbegeleiders begeleidden de afgelopen tijd acht trajecten, waarvan in twee een ervaren observator vier keer vier uur heeft geobserveerd. Onno: “Middels de zes andere trajecten hebben we de nieuwe observatoren opgeleid (zie doel vijf) die hun vlieguren nog moesten maken. Zij observeerden tussen de 10 en 50 uur.”

Afgesproken werd dat de observatieverslagen maximaal 15 pagina’s besloegen. Want uit alle trajecten bleek dat er voldoende observaties waren om het verslag samen te stellen. Ook was er meer dan voldoende gespreksstof voorhanden in de vorm van complimenten en gespreksthema’s. Onno: “Dit project is een eerste stap geweest voor een doorontwikkeling van Beelden van Kwaliteit binnen de regio Noord-Veluwe. Het heeft ons getoond dat trajecten gevarieerd aangeboden kunnen worden met voldoende input voor waardevolle gesprekken. Het biedt perspectief om de observatietijd meer aan te laten sluiten bij de vraag van een team.”

"Het biedt perspectief om de observatietijd meer aan te laten sluiten bij de vraag van een team."

Meer info?

Vanuit Beelden van Kwaliteit waren procesbegeleiders Onno Tams, Anneke aan ‘t Goor, Jeanet Heres, Marleen Lammers betrokken.

Verder lezen? Bekijk:

Of zoek contact. We vertellen je graag meer!

Contact

Gerelateerde items

"Alsof we elkaar hier en daar nu scherper zien"

Dit ambulante team van Esdégé-Reigersdaal ziet elkaar bijna nooit aan het werk in een begeleidingssituatie. Mieke: "Het observatieverslag van het Beelden van Kwaliteit-traject maakte het werk van m’n collega’s zichtbaar. Het was ontroerend om terug te lezen welke rake dingen ze zeiden. Of hoe zorgvuldig ze hun werk doen…”

Ervaring

Mieke Spliethof Senior Ambulant Clientondersteuner BVK

Regionaal impact maken met Beelden van Kwaliteit

Meer zelf- en samenredzame gemeenschappen, dat is de ambitie waar zorg-, welzijns- en overheidsorganisaties op de Veluwe samen aan werken. Beelden van Kwaliteit is een van de projecten die bijdraagt aan het verwezenlijken van deze ambitie. Met als subdoelen binnen dit project om o.a. te werken aan kwaliteit van leven en werkplezier in deze regio, meer zorgorganisaties kennis te laten maken met Beelden van Kwaliteit maar ook om mensen van buiten zorgorganisaties actiever te betrekken bij zorg.

Nieuws

Beelden van Kwaliteit_DSC06704-min

“Dingen die zo gewoon zijn, maakten we door het geven van de complimenten bijzonder.”

Mieke Nickien is business controller bij Viattence en heeft als gesprekspartner een mooie rol vervuld in een Beelden van Kwaliteit-traject. Mieke: “Ik heb ondervonden hoe belangrijk het is dat medewerkers zich gezien voelen en dat ze kunnen doen wat voor hen belangrijk is.”

Ervaring

Gesprekspartner Mieke Nickien

"We leerden het verschil tussen kijken en zien"

De observatoren spelen een onmisbare rol in een Beelden van Kwaliteit-traject. En het mooie is, ook de mensen die bij zorgorganisaties wonen hebben vaak een goede kijk op zorg. Zoals Daniël. Hij woont al 30 jaar bij de Raphaëlstichting en sinds een jaar is hij co-observator bij Beelden van Kwaliteit-trajecten.

Ervaring

Daniel als observator Beelden van Kwaliteit_aangepast

“We mogen meer stilstaan bij dat we het goed doen”

Dit team van SIG zag in een Beelden van Kwaliteit traject wel een leuke uitdaging. Teamlid Fay: “We waren wel benieuwd naar Beelden van Kwaliteit. We wisten al wel dat we een sterk team zijn en dat onze lat hoog ligt. Maar we wilden wel weten wat iemand van buitenaf misschien nog zou zien ter verbetering. Zodat we daar nog aan konden werken."

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08170-min

“We zijn als team veel hechter geworden...”

Ondanks dat er aan het begin van dit Beelden van Kwaliteit traject niet echt een concreet ‘probleem’ was waaraan ze wilden werken, heeft dit team van Zorgverlening Het Baken er toch veel aan gehad.

Ervaring

Zorgverlening Het Baken locatie Hoenwaard Hattem_DSC06192

Vrijwilligers aan de slag als observator voor Beelden van Kwaliteit

Binnen de zorgorganisaties waarmee we Beelden van Kwaliteit vormgeven zijn een aantal collega’s opgeleid als observator, maar dit blijkt helaas niet altijd te combineren met hun andere werkzaamheden. We zijn daarom op zoek gegaan naar een nieuwe mogelijkheid: het werven van vrijwilligers voor deze mooie taak. En met succes!

Nieuws

Elionore Beelden van Kwaliteit 1 (med-res)

"Je bent je niet bewust van hoe je in contact bent met bewoners. Je leeft zo in de hectiek van de dienst."

"Er is heel erg ingezoomd en er is met een helikopterview gekeken. De 'kanten' zijn los geobserveerd. Per kant hebben verschillende observatoren een dagdeel meegelopen, tijdens verschillende diensten. In de ochtend, tussen de middag en tijdens de avonddienst.

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08278-min

“Het was voor veel medewerkers wel een verrassing om zoveel positieve feedback te krijgen.”

"Toen we er voorlichting over kregen, merkte ik in het team wat terughoudendheid; ze vonden het vooral spannend. Je maakt je kwetsbaar; je laat toch in je keuken kijken."

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08204-min