"Alsof we elkaar hier en daar nu scherper zien"
De Beelden van Kwaliteit-trajecten worden veelal doorlopen door teams die werken op woongroepen of woonzorglocaties. Het bijzondere aan het verhaal van Mieke Spliethof, senior ambulant cliëntondersteuner NAH (niet aangeboren hersenletsel) van Esdégé-Reigersdaal, is dat zij en haar team ambulant (een-op-een in de thuissituatie) ondersteuning bieden. Mieke: “Je ziet je collega’s daardoor bijna nooit in een begeleidingssituatie. Het observatieverslag maakte het werk van m’n collega’s zichtbaar. Het was ontroerend om terug te lezen welke rake dingen ze zeiden. Of hoe zorgvuldig ze hun werk doen…”
Aftrap
In het najaar van 2023 deden twee teams van Esdégé-Reigersdaal mee aan Beelden van Kwaliteit. Mieke: “De aanleiding was niet heel concreet. Er stond een oproep op de interne website van de stichting. Teams konden zich aanmelden om mee te doen met een onderzoek en wij vonden dat interessant. We hadden ook enthousiaste verhalen van anderen gehoord. Ook ben ik zelf onderzoeker, dus ik kon mijn enthousiasme voor Beelden van Kwaliteit goed overbrengen op het team.”
Observeren
Mieke: “De observator ging mee met de huisbezoeken van de collega’s. Dat was eerst wel een beetje spannend. Maar de observator was nabij maar ook op voldoende afstand. Dat stelde iedereen wel op zijn of haar gemak. De meeste cliënten vonden het ook goed dat er iemand meekwam.
Toen we het onderzoeksverslag (het observatieverslag) lazen, waren sommigen echt ontroerd. Het was zo mooi om terug te lezen hoe je collega’s in de praktijk aan het werk zijn. De rake dingen die ze zeiden, de timing en zorgvuldigheid van de handelingen en het enorme respect die door de tekst naar voren kwamen.”
"De rake dingen die ze zeiden, de timing en zorgvuldigheid van de handelingen en het enorme respect die door de tekst naar voren kwamen."
Pluimen
Tijdens het gesprek met het team en de externe panelleden waarin het observatieverslag wordt besproken, passeren complimenten en ontwikkelpunten de revue. Mieke: “We lazen en hoorden terug dat we sterk zijn in het leggen van verbinding met de cliënt. We zijn eerlijk en open in het contact. Ook onze gesprekstechnieken; de juiste woorden gebruiken, wanneer je een vraag stelt en wanneer je een ‘hekje zet om een gesprek’, lazen we duidelijk terug. Daarnaast kwamen het zien van de mens achter het letsel, het ondersteunen bij verlies en signaleren en reflecteren tijdens de ondersteuning, heel positief naar voren. Dat maakte ons gezamenlijk trots.”
"Onze ontwikkelpunten hadden te maken met balans. Balans in wanneer je jezelf wat meer vragend of sturend opstelt."
Ontwikkelpunten
Mieke: “Onze ontwikkelpunten hadden te maken met balans. Balans in wanneer je jezelf wat meer vragend of sturend opstelt. En in hoeverre je wel of niet iets van jezelf laat zien omwille van de verbinding. Maar ook balans in de caseload: sommige cliënten geven meer energie, sommigen vragen meer energie. Hoe is die verhouding? Hoe zorgen we daarin goed voor onszelf? Die en andere punten pakken we nu op middels het gesprek erover. Alleen gaat dat, door de waan van de dag, niet altijd vanzelf. Daarom hebben we besloten het een vast onderdeel van de overlegagenda te laten zijn. Zo is continue aandacht voor de punten waarin we ons kunnen ontwikkelen gewaarborgd.”
Blijvende, positieve verandering
Mieke: “Sommige beelden uit het observatieverslag zijn me echt bijgebleven en hebben mijn gevoel bij m’n collega’s blijvend, positief veranderd. Alsof we elkaar hier en daar nu scherper zien. Beelden van Kwaliteit komt de interesse in elkaar en de verbondenheid ten goede. Dat is super belangrijk en maakt ook deel uit van ieders werkplezier. Komend najaar doen we weer mee met één van de teams!”
* De tweede foto gebruikt in dit artikel is afkomstig uit de beeldenbank van Beelden van Kwaliteit en portreteert niet de mensen over wie het gaat in dit verhaal.
Meer weten over Beelden van Kwaliteit? Of kunnen we met je meedenken wat het voor jouw team of organisatie kan betekenen?
Neem contact opGerelateerde items
Observeren kun je leren
We schrijven met regelmaat over de mensen die, samen met het team, een BvK-traject mogelijk maken. Deze rollen vervul je niet zomaar. Zo gaat er aan elk van deze rollen een opleiding en/of intensief oefenen en reflecteren vooraf. Procesbegeleider Saskia Jordens vertelt over de opleiding voor observator.
Lees meer
Artikel
“Er is echt een andere vibe losgekomen”
Het samenvoegen van twee teams tot één team was de aanleiding voor dit team van Zorgverlening Het Baken om aan de slag te gaan met Beelden van Kwaliteit. Communitycoach Hennie Keizer: “Het ging niet alleen om hoe we als teamleden goed konden samenwerken, maar ook hoe bewoners reageren op een grotere groep.”
Lees meer
Ervaring
“Ik kan vanuit verschillende rollen: moeder, professional én lid verwantenraad meekijken”
Anne de Pagter is panellid Beelden van Kwaliteit en moeder van een bewoner bij SIG: “Wat ik mooi vind aan panellid zijn, is dat je in gesprek mag met het team. Voordat we als panelleden die vragen op het team loslaten, bespreken we die eerst met elkaar. Dat is heel leerzaam, want iedereen kijkt vanuit een andere hoek. Ook houd je elkaar scherp zodat je de vragen zonder oordeel kunt stellen.”
Lees meer
Ervaring
"Alsof we elkaar hier en daar nu scherper zien"
Dit ambulante team van Esdégé-Reigersdaal ziet elkaar bijna nooit aan het werk in een begeleidingssituatie. Mieke: "Het observatieverslag van het Beelden van Kwaliteit-traject maakte het werk van m’n collega’s zichtbaar. Het was ontroerend om terug te lezen welke rake dingen ze zeiden. Of hoe zorgvuldig ze hun werk doen…”
Lees meer
Ervaring
Regionaal impact maken met Beelden van Kwaliteit
Meer zelf- en samenredzame gemeenschappen, dat is de ambitie waar zorg-, welzijns- en overheidsorganisaties op de Veluwe samen aan werken. Beelden van Kwaliteit is een van de projecten die bijdraagt aan het verwezenlijken van deze ambitie. Met als subdoelen binnen dit project om o.a. te werken aan kwaliteit van leven en werkplezier in deze regio, meer zorgorganisaties kennis te laten maken met Beelden van Kwaliteit maar ook om mensen van buiten zorgorganisaties actiever te betrekken bij zorg.
Lees meer
Nieuws
“Dingen die zo gewoon zijn, maakten we door het geven van de complimenten bijzonder.”
Mieke Nickien is business controller bij Viattence en heeft als gesprekspartner een mooie rol vervuld in een Beelden van Kwaliteit-traject. Mieke: “Ik heb ondervonden hoe belangrijk het is dat medewerkers zich gezien voelen en dat ze kunnen doen wat voor hen belangrijk is.”
Lees meer
Ervaring
"We leerden het verschil tussen kijken en zien"
De observatoren spelen een onmisbare rol in een Beelden van Kwaliteit-traject. En het mooie is, ook de mensen die bij zorgorganisaties wonen hebben vaak een goede kijk op zorg. Zoals Daniël. Hij woont al 30 jaar bij de Raphaëlstichting en sinds een jaar is hij co-observator bij Beelden van Kwaliteit-trajecten.
Lees meer
Ervaring
“We mogen meer stilstaan bij dat we het goed doen”
Dit team van SIG zag in een Beelden van Kwaliteit traject wel een leuke uitdaging. Teamlid Fay: “We waren wel benieuwd naar Beelden van Kwaliteit. We wisten al wel dat we een sterk team zijn en dat onze lat hoog ligt. Maar we wilden wel weten wat iemand van buitenaf misschien nog zou zien ter verbetering. Zodat we daar nog aan konden werken."
Lees meer
Ervaring
“We zijn als team veel hechter geworden...”
Ondanks dat er aan het begin van dit Beelden van Kwaliteit traject niet echt een concreet ‘probleem’ was waaraan ze wilden werken, heeft dit team van Zorgverlening Het Baken er toch veel aan gehad.
Lees meer
Ervaring
Vrijwilligers aan de slag als observator voor Beelden van Kwaliteit
Binnen de zorgorganisaties waarmee we Beelden van Kwaliteit vormgeven zijn een aantal collega’s opgeleid als observator, maar dit blijkt helaas niet altijd te combineren met hun andere werkzaamheden. We zijn daarom op zoek gegaan naar een nieuwe mogelijkheid: het werven van vrijwilligers voor deze mooie taak. En met succes!
Lees meer
Nieuws
"Je bent je niet bewust van hoe je in contact bent met bewoners. Je leeft zo in de hectiek van de dienst."
"Er is heel erg ingezoomd en er is met een helikopterview gekeken. De 'kanten' zijn los geobserveerd. Per kant hebben verschillende observatoren een dagdeel meegelopen, tijdens verschillende diensten. In de ochtend, tussen de middag en tijdens de avonddienst.
Lees meer
Ervaring