“Gedraag je als een goede gast”
Ingeborg van Asselt is HR-adviseur bij Zorgverlening Het Baken en naast én tijdens haar werk, coach. Vanaf 2025 pakt ze ook de rol als gesprekspartner bij Beelden van Kwaliteit-trajecten op. Ze heeft onlangs de training voor gesprekspartner gevolgd zodat ze goed voorbereid aan de slag kan. Haar eigenschappen en kwaliteiten kan ze goed inzetten in de rol van gesprekspartner maar er zijn wel een aantal significante verschillen. Ingeborg: “Het doel is het geven van een beeld van de kwaliteit. We werken niet naar een doel toe. Het beeld is het doel. Hierbij is de reflectie op basis van feitelijke, concrete situaties uit het observatieverslag, leidend.”
HR-adviseur, coach én gesprekspartner
Vanuit haar functies als HR-adviseur, coach en gespreksleider is ze gewend ontwikkelingsgericht met (zorg)professionals te praten over wie ze zijn als professional en hoe ze daarnaar handelen. Ingeborg: “Een grote les toen ik een aantal jaar terug coach werd, was dat ik niet hoef te adviseren. Daarvoor moest ik echt op m’n handen leren zitten. Een professional leert namelijk het meest van eigen, goede reflectie. De kracht zit in het stellen van de vraag en het uitstellen van je eigen oordeel. Daar ga ik in deze nieuwe rol als gesprekspartner veel aan hebben.
Daarnaast zijn de hygiënefactoren veelal vergelijkbaar”, vertelt ze. “Ook als gesprekspartner wil je een veilige sfeer creëren waarin mensen kwetsbaar durven zijn. Een setting waarin je mag leren van je onvolkomenheden. Dat werkt alleen als de regels duidelijk zijn. Denk aan ‘alles blijft hier’, ‘afstemmen voordat ik terugkoppel’ en ‘Niet Invullen Voor Een Ander’.
"De kracht zit in het stellen van de vraag en het uitstellen van je eigen oordeel. "
Inzichten tijdens de training
De gesprekspartners Beelden van Kwaliteit gaan niet zomaar aan de slag. Ingeborg: “In de training leerde ik dat ik de dingen heel klein mag maken. We reflecteren namelijk op basis van feitelijke, concrete situaties uit het verslag. We doen het met ‘wat er is’ en blijven weg van het abstracte. Ik hoef het alleen maar voor te houden. En mag het daarna weer loslaten, want zelf heb ik geen doel te behalen, behalve het aanzetten tot reflectie. Dus met vragen als ‘hoe lezen jullie dit?’ Of ‘welke betekenis geven jullie hieraan?’ En daarin gaat het lang niet altijd om de antwoorden, maar om in de stilte de reflectie z’n werk te laten doen.”
Visie op de rol van gesprekspartner
Ook al heeft Ingeborg het geleerde nog niet in praktijk gebracht, haar visie is duidelijk. Het traject, de observatoren en de gesprekspartners staan ten dienste van het verbeteren van de kwaliteit van het leven van bewoners. “Daarin past bescheidenheid”, zegt ze. “Als gesprekspartner ben je te gast. In het huis van bewoners, in de community die het team samen met de bewoners vormt. Gedraag je dan dus als een goede gast.”
"Als gesprekspartner ben je te gast. Daarin past bescheidenheid."
Alles wat je aandacht geeft groeit
Wat Ingeborg erg aanspreekt in Beelden van Kwaliteit is dat er gestart wordt met complimenten, met dat wat goed gaat. “Alles wat je aandacht geeft groeit. Die echte aandacht haalt het weg uit het jachtige, weg van resultaatgerichtheid. Het gaat om zachte aandacht.” Haar motivatie voor Beelden van Kwaliteit komt ook voort uit ervaringen die ze zelf heeft als mantelzorger voor haar moeder die elders woont. “Beelden van Kwaliteit is een fantastisch instrument omdat het écht gaat over de zorg die bewoners en cliënten ontvangen. Hoe zij en hun naasten het ervaren. Niet over wat er in kantoortjes of teamgesprekken besloten wordt. De verzorgende maakt het verschil!”
* De tweede foto die in dit artikel is afkomstig uit de beeldenbank van Beelden van Kwaliteit. Het portretteert niet de mensen over wie het gaat in dit interview.
Meer lezen over de rol van gesprekspartner? Lees onze andere verhalen. Wil je ook iets betekenen als gesprekspartner of observator? Zoek contact.
ContactGerelateerde items
“Gedraag je als een goede gast”
Ingeborg van Asselt heeft onlangs de training voor gesprekspartner gevolgd zodat ze goed voorbereid aan de slag kan. Haar eigenschappen en kwaliteiten kan ze goed inzetten in de rol van gesprekspartner maar er zijn wel een aantal significante verschillen. Ingeborg: “Het doel is het geven van een beeld van de kwaliteit. We werken niet naar een doel toe. Het beeld is het doel. Hierbij is de reflectie op basis van feitelijke, concrete situaties uit het observatieverslag, leidend.”
Lees meer
Ervaring
Observeren kun je leren
We schrijven met regelmaat over de mensen die, samen met het team, een BvK-traject mogelijk maken. Deze rollen vervul je niet zomaar. Zo gaat er aan elk van deze rollen een opleiding en/of intensief oefenen en reflecteren vooraf. Procesbegeleider Saskia Jordens vertelt over de opleiding voor observator.
Lees meer
Artikel
“Ik kan vanuit verschillende rollen: moeder, professional én lid verwantenraad meekijken”
Anne de Pagter is panellid Beelden van Kwaliteit en moeder van een bewoner bij SIG: “Wat ik mooi vind aan panellid zijn, is dat je in gesprek mag met het team. Voordat we als panelleden die vragen op het team loslaten, bespreken we die eerst met elkaar. Dat is heel leerzaam, want iedereen kijkt vanuit een andere hoek. Ook houd je elkaar scherp zodat je de vragen zonder oordeel kunt stellen.”
Lees meer
Ervaring
"Alsof we elkaar hier en daar nu scherper zien"
Dit ambulante team van Esdégé-Reigersdaal ziet elkaar bijna nooit aan het werk in een begeleidingssituatie. Mieke: "Het observatieverslag van het Beelden van Kwaliteit-traject maakte het werk van m’n collega’s zichtbaar. Het was ontroerend om terug te lezen welke rake dingen ze zeiden. Of hoe zorgvuldig ze hun werk doen…”
Lees meer
Ervaring
Regionaal impact maken met Beelden van Kwaliteit
Meer zelf- en samenredzame gemeenschappen, dat is de ambitie waar zorg-, welzijns- en overheidsorganisaties op de Veluwe samen aan werken. Beelden van Kwaliteit is een van de projecten die bijdraagt aan het verwezenlijken van deze ambitie. Met als subdoelen binnen dit project om o.a. te werken aan kwaliteit van leven en werkplezier in deze regio, meer zorgorganisaties kennis te laten maken met Beelden van Kwaliteit maar ook om mensen van buiten zorgorganisaties actiever te betrekken bij zorg.
Lees meer
Nieuws
“Dingen die zo gewoon zijn, maakten we door het geven van de complimenten bijzonder.”
Mieke Nickien is business controller bij Viattence en heeft als gesprekspartner een mooie rol vervuld in een Beelden van Kwaliteit-traject. Mieke: “Ik heb ondervonden hoe belangrijk het is dat medewerkers zich gezien voelen en dat ze kunnen doen wat voor hen belangrijk is.”
Lees meer
Ervaring
"We leerden het verschil tussen kijken en zien"
De observatoren spelen een onmisbare rol in een Beelden van Kwaliteit-traject. En het mooie is, ook de mensen die bij zorgorganisaties wonen hebben vaak een goede kijk op zorg. Zoals Daniël. Hij woont al 30 jaar bij de Raphaëlstichting en sinds een jaar is hij co-observator bij Beelden van Kwaliteit-trajecten.
Lees meer
Ervaring
“We mogen meer stilstaan bij dat we het goed doen”
Dit team van SIG zag in een Beelden van Kwaliteit traject wel een leuke uitdaging. Teamlid Fay: “We waren wel benieuwd naar Beelden van Kwaliteit. We wisten al wel dat we een sterk team zijn en dat onze lat hoog ligt. Maar we wilden wel weten wat iemand van buitenaf misschien nog zou zien ter verbetering. Zodat we daar nog aan konden werken."
Lees meer
Ervaring
“We zijn als team veel hechter geworden...”
Ondanks dat er aan het begin van dit Beelden van Kwaliteit traject niet echt een concreet ‘probleem’ was waaraan ze wilden werken, heeft dit team van Zorgverlening Het Baken er toch veel aan gehad.
Lees meer
Ervaring
Vrijwilligers aan de slag als observator voor Beelden van Kwaliteit
Binnen de zorgorganisaties waarmee we Beelden van Kwaliteit vormgeven zijn een aantal collega’s opgeleid als observator, maar dit blijkt helaas niet altijd te combineren met hun andere werkzaamheden. We zijn daarom op zoek gegaan naar een nieuwe mogelijkheid: het werven van vrijwilligers voor deze mooie taak. En met succes!
Lees meer
Nieuws
"Je bent je niet bewust van hoe je in contact bent met bewoners. Je leeft zo in de hectiek van de dienst."
"Er is heel erg ingezoomd en er is met een helikopterview gekeken. De 'kanten' zijn los geobserveerd. Per kant hebben verschillende observatoren een dagdeel meegelopen, tijdens verschillende diensten. In de ochtend, tussen de middag en tijdens de avonddienst.
Lees meer
Ervaring