Observeren kun je leren
We schrijven met regelmaat over de mensen die, samen met het team, een Beelden van Kwaliteit-traject mogelijk maken. Zo heb je de procesbegeleiders die het gehele traject begeleiden. De observatoren die de observaties doen en de observatieverslagen schrijven. En de gesprekspartners die met het team in gesprek gaan over het observatieverslag. Deze rol vervul je niet zomaar. Zo gaat er aan elk van deze rollen een opleiding en/of intensief oefenen en reflecteren vooraf. Procesbegeleider Saskia Jordens vertelt over de opleiding voor observator.
Training voor observatoren
Saskia: “Voordat we de nieuwe observatoren op pad sturen, doen ze eerst een driedaagse opleiding. Daarin behandelen we hoe we bij BvK het observeren vormgeven en gaan de observatoren intensief met zichzelf aan de slag: wat neem jij mee aan waarden en normen? Door welke bril kijk jij naar bepaalde situaties? Welke kaders beïnvloeden jouw kijk? Dat doen we aan de hand van uitdagende oefeningen. Bijvoorbeeld die van de ‘onderzoekende dialoog’ waarin we in groepjes van drie uiteengaan. Eén persoon gaat in de rol van ‘onderzoeker’ op zelfonderzoek uit aan de hand van een vooraf gestelde vraag. De ‘facilitator’ helpt de onderzoeker daarbij. Een derde, de ‘waarnemer’, observeert. Ook gebruiken we video’s die je bewust maken van je onbewuste interpretaties, je aannames en die het effect van gefocuste aandacht aan het licht brengen.
"Door welke bril kijk jij naar bepaalde situaties?"
Daarnaast gaan we drie keer naar buiten om te oefenen met observeren en het opschrijven van wat men ziet. En staan we uitvoerig stil bij hoe je een observatieverslag schrijft en waar je op moet letten. Tijdens de observaties kan een observator ook vragen stellen aan medewerkers en cliënten. Daarom behandelen we ook hoe je een vraag zo kan stellen dat je een antwoord krijgt waar je voor je observatieverslag wat aan hebt én waar diegene die de vraag beantwoordt zelf wat aan heeft.”
In de praktijk
Na de drie opleidingsdagen brengen de observatoren in een periode van drie weken het geleerde in praktijk. En haken ze aan bij een team dat een BvK-traject volgt. “Ook krijgen ze huiswerkopdrachten”, vertelt Saskia. “Ze delen bijvoorbeeld een stuk van het observatieverslag met de rest van de groep, die we dan gezamenlijk bespreken. Of ze krijgen de oefening ‘vragen stellen’ mee, die ze dan in praktijk mogen brengen. Tijdens de terugkomdagen in die drie weken hebben we het over wat goed gaat, wat anders kan en leren ze vooral ook heel veel van elkaar.”
Het observatieverslag maken
Wanneer de observatoren hun observaties hebben afgerond zijn er een hoop aantekeningen die beoordeeld moeten worden. Saskia: “Lang niet alles is relevant. Om te voorkomen dat in het observatieverslag alleen belandt wat observatoren zélf belangrijk, bijzonder of leuk vinden, maken ze gebruik van een matrix. Aan de hand van de matrix categoriseren ze hun observaties door ze toe te wijzen aan onderwerpen als verbinding, (zelf)initiatief, ontwikkeling/thuisgevoel en ‘vraag uit het team’. Wanneer een observatie op veel of alle categorieën scoort, belandt die in het observatieverslag. Zo maken we ook dit proces zo objectief mogelijk.”
"Om te voorkomen dat in het observatieverslag alleen belandt wat observatoren zélf belangrijk, bijzonder of leuk vinden, maken ze gebruik van een matrix."
Observatoren uit alle hoeken
De observatoren komen overal vandaan. Soms zijn het zorgverleners. Anderen vervullen een staffunctie. Ook zijn er steeds meer vrijwilligers, mensen van buiten zorgorganisaties, die deze rol oppakken. En op deze manier meewerken aan het ontwikkelen van de kwaliteit van zorg. Saskia: “Wat deze mensen gemeen hebben is dat ze zichzelf graag in iets nieuws willen ontwikkelen. En dat ze enthousiast zijn over dat Beelden van Kwaliteit de focus legt op wat goed gaat, de pluimen.”
Meer lezen?
Lees dan bijvoorbeeld eens het verhaal van Eleonora. Of van Daniël.
* Op de eerste foto zie je een observator een zorgsituatie observeren. Op de tweede foto zie je Saskia in actie tijdens een Beelden van Kwaliteit-traject.
Voor je eigen team nieuwsgierig naar een Beelden van Kwaliteit-traject? Of wil je ook iets betekenen als gesprekspartner of observator? Zoek contact.
ContactGerelateerde items
Observeren kun je leren
We schrijven met regelmaat over de mensen die, samen met het team, een BvK-traject mogelijk maken. Deze rollen vervul je niet zomaar. Zo gaat er aan elk van deze rollen een opleiding en/of intensief oefenen en reflecteren vooraf. Procesbegeleider Saskia Jordens vertelt over de opleiding voor observator.
Lees meer
Artikel
“Er is echt een andere vibe losgekomen”
Het samenvoegen van twee teams tot één team was de aanleiding voor dit team van Zorgverlening Het Baken om aan de slag te gaan met Beelden van Kwaliteit. Communitycoach Hennie Keizer: “Het ging niet alleen om hoe we als teamleden goed konden samenwerken, maar ook hoe bewoners reageren op een grotere groep.”
Lees meer
Ervaring
“Ik kan vanuit verschillende rollen: moeder, professional én lid verwantenraad meekijken”
Anne de Pagter is panellid Beelden van Kwaliteit en moeder van een bewoner bij SIG: “Wat ik mooi vind aan panellid zijn, is dat je in gesprek mag met het team. Voordat we als panelleden die vragen op het team loslaten, bespreken we die eerst met elkaar. Dat is heel leerzaam, want iedereen kijkt vanuit een andere hoek. Ook houd je elkaar scherp zodat je de vragen zonder oordeel kunt stellen.”
Lees meer
Ervaring
"Alsof we elkaar hier en daar nu scherper zien"
Dit ambulante team van Esdégé-Reigersdaal ziet elkaar bijna nooit aan het werk in een begeleidingssituatie. Mieke: "Het observatieverslag van het Beelden van Kwaliteit-traject maakte het werk van m’n collega’s zichtbaar. Het was ontroerend om terug te lezen welke rake dingen ze zeiden. Of hoe zorgvuldig ze hun werk doen…”
Lees meer
Ervaring
Regionaal impact maken met Beelden van Kwaliteit
Meer zelf- en samenredzame gemeenschappen, dat is de ambitie waar zorg-, welzijns- en overheidsorganisaties op de Veluwe samen aan werken. Beelden van Kwaliteit is een van de projecten die bijdraagt aan het verwezenlijken van deze ambitie. Met als subdoelen binnen dit project om o.a. te werken aan kwaliteit van leven en werkplezier in deze regio, meer zorgorganisaties kennis te laten maken met Beelden van Kwaliteit maar ook om mensen van buiten zorgorganisaties actiever te betrekken bij zorg.
Lees meer
Nieuws
“Dingen die zo gewoon zijn, maakten we door het geven van de complimenten bijzonder.”
Mieke Nickien is business controller bij Viattence en heeft als gesprekspartner een mooie rol vervuld in een Beelden van Kwaliteit-traject. Mieke: “Ik heb ondervonden hoe belangrijk het is dat medewerkers zich gezien voelen en dat ze kunnen doen wat voor hen belangrijk is.”
Lees meer
Ervaring
"We leerden het verschil tussen kijken en zien"
De observatoren spelen een onmisbare rol in een Beelden van Kwaliteit-traject. En het mooie is, ook de mensen die bij zorgorganisaties wonen hebben vaak een goede kijk op zorg. Zoals Daniël. Hij woont al 30 jaar bij de Raphaëlstichting en sinds een jaar is hij co-observator bij Beelden van Kwaliteit-trajecten.
Lees meer
Ervaring
“We mogen meer stilstaan bij dat we het goed doen”
Dit team van SIG zag in een Beelden van Kwaliteit traject wel een leuke uitdaging. Teamlid Fay: “We waren wel benieuwd naar Beelden van Kwaliteit. We wisten al wel dat we een sterk team zijn en dat onze lat hoog ligt. Maar we wilden wel weten wat iemand van buitenaf misschien nog zou zien ter verbetering. Zodat we daar nog aan konden werken."
Lees meer
Ervaring
“We zijn als team veel hechter geworden...”
Ondanks dat er aan het begin van dit Beelden van Kwaliteit traject niet echt een concreet ‘probleem’ was waaraan ze wilden werken, heeft dit team van Zorgverlening Het Baken er toch veel aan gehad.
Lees meer
Ervaring
Vrijwilligers aan de slag als observator voor Beelden van Kwaliteit
Binnen de zorgorganisaties waarmee we Beelden van Kwaliteit vormgeven zijn een aantal collega’s opgeleid als observator, maar dit blijkt helaas niet altijd te combineren met hun andere werkzaamheden. We zijn daarom op zoek gegaan naar een nieuwe mogelijkheid: het werven van vrijwilligers voor deze mooie taak. En met succes!
Lees meer
Nieuws
"Je bent je niet bewust van hoe je in contact bent met bewoners. Je leeft zo in de hectiek van de dienst."
"Er is heel erg ingezoomd en er is met een helikopterview gekeken. De 'kanten' zijn los geobserveerd. Per kant hebben verschillende observatoren een dagdeel meegelopen, tijdens verschillende diensten. In de ochtend, tussen de middag en tijdens de avonddienst.
Lees meer
Ervaring